۱۳۹۱ شهریور ۴, شنبه

خان های املش


در آن زمان اگر در روستای تیول و تحت نفوذ متعلق به جناب خان، عروسی یا مسائل ازدواج پیش می آمد، پدر عروس و داماد موظف بودند که موضوع را به شرف عرض جناب خان برسانند تا از ایشان جهت مواصلت اجازه بگیرند. جناب خان نیز دستورات بعدی را صادر می کرد که این وصلت صورت بگیرد یا نه ! یا آنکه ممکن بود جناب خان شخص ثالثی را برای این پیوند در نظر گرفته باشد. حال اگر موضوع عروسی برای خان پنهان می ماند، معلوم نبود که سرو کار خانواده عروس و داماد با ایادی خان چه خواهد شد. 
شایان ذکر است که این پیوند های تحمیلی به خصوص در ییلاقات و کوهپایه های پر آوازه صورت می گرفت. بسیار اتفاق می افتاد که وصلت دو خانواده تنها به دستور خان صاحب نفوذ صورت می گرفت.
پ.ن: مخصوصا یکی از این به اصطلاح حامیان ازدواج شخص ر صوفی که بهتر است نامش آورده نشود بسیاری از ایام عمرش را در روستاهای جنوب املش گذراند و خود عامل اصلی این ازدواج ها و پیوند ها بود و کسی جرات نداشت بالای حرف او حرفی بزند. بیتوته وی در این نواحی بخاطر اعمال منافی عفت بوده که باعث اضطراب، تعجب و خشم مردم این ناحیه می شده است. بهترین استناد شرح ماجرا، استعلام از ریش سفیدان، معتمدین و بزرگتران محلی این مناطق است.

برگرفته از کتاب از تاریخ تا خیرات
محمد حسین بهبودی املشی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر